Kou en de blaasmerdiaan

Het natte, kille en gure herfstweer is mijn lichaam ingeslopen met als gevolg; verkoudheid, stijve spieren, agitatie en lusteloosheid. Toch is me dat vorig jaar niet zo heftig overkomen, wat maakt dit jaar anders? De combi stress en de blaasmerdiaan… denk ik. Op mijn werk was het een pittige periode en ik ben verhuisd. En een verhuizing met mega verbouwing kost me veel energie. Niet alleen het fysieke van stof happen, sjouwen, bikkelen.. ook al dat nadenken en beslissen over wat waar moet, welke kleurtjes, tegeltjes, electrapunten… En al een jaar lang voelt het huis niet als thuis. Stress dus.

De blaasmeridiaan loopt door het brein en is daardoor gevoelig voor al die stress en maakt deze meridiaan zwakker. En als kou een kans krijgt, dan is het via een verzwakte blaasmeridiaan. Zo ja, best verklaarbaar allemaal. En voor velen wellicht herkenbaar. Maar wat kunnen we er nu aan doen?

Ontspannen in Yin yoga houdingen bijvoorbeeld. En dan houdingen die doorwerken op de achterkant van het lichaam, want de blaasmeridiaan loopt vanaf de neus, over het hoofd, helemaal over de rug tot aan de voeten. (zie figuur hieronder). Zorg dat je lekker warm bent, zet eventueel een rustig muziekje op en kies een paar houdingen die je langer aanhoudt. En duik dan niet meteen naar de grens in deze pose, ga ook niet duwen of trekken, maar geef jezelf de tijd. Ga voelen waar het eventueel vast zit, of er pijnlijke plekken zijn en geef ze aandacht. Zorg voor langzame, diepe in- en uitademingen van gelijke lengte. Door deze ontspanning en ademhaling activeer je het parasympatisch zenuwstelsel, ons ontspanningszenuwstelsel. Zo help je het lichaam te herstellen en je immuunsysteem te versterken, wat weer helpt tegen verkoudheid en griep.

 

Wat nog meer? Gezond eten, is een ding. Veel drinken en verse groenten, liefst warm en zoutig. Rust, is belangrijk. Ontspanning… en dan niet alleen maar netflixen voor de buis, maar echt ontspannen. Niks doen, je hoofd leeg maken, een beetje dagdromen, lekker naar muziek luisteren. Of lekker wandelen, maar dan wel goed ingepakt tegen de kou. Andere wetenschappelijk bewezen methoden voor ontspanning: de sauna, massages, vroeg je bed in, zoenen en seks, meditatie en regelmatig yoga doen. Klinkt best goed toch?

Yin poses