Vier U’s voor U

Deze set komt vanuit de Kundalini yoga en heeft de uitwerking om je zenuwstelsel te versterken. Ook helpt deze set om over angsten en vermoeidheid heen te komen en maakt het de wervelkolom flexibel en de rugspieren sterk. Doe elke houding voor 11 minuten, 11 dagen lang en creƫer naar zeggen, een lichaam van staal.

11 minuten is behoorlijk lang en niet voor iedereen meteen geschikt om te doen. Begin bv bij 3 minuten en bouw het langzaam op tot 11. Breng jezelf in de houding en blijf daar zonder enige spierbeweging. Gebruik een mantra of focus op de ademhaling om je aandacht er bij te houden. Of gebruik de tijd om stil te staan bij alle goede dingen in je leven.

Door langer in de houdingen te zijn kunnen spieren gaan shaken of trillen. Dat is niet erg, het is een manier van het lichaam om stress, afval en spanningen te verwerken. Als je langer zit kan het oncomfortabel gaan aanvoelen, je spieren zijn hard aan het werk. En ook de prana (levensenergie) komt flink in beweging en dat voel je. Stop als je echt scherpe pijn voelt.

Na de houdingen kom je in savasana (lijkhouding) en rust voor een minuut of vijf tot 10 afhankelijk van hoe lang je de houdingen hebt gedaan.

 

Fotos zijn uit de Happinez, 2011