Clear your heart: hartskracht

Mensen die tegen je zeggen dat je de keuze moet maken met je hart, zitten goed. En dan bedoel ik niet het zweverige advies van “volg je gevoel”, maar gebruik je hartskracht!

In de chinese geneeskunde is het hart de koning van alle yin organen. Niet alleen is elk orgaan afhankelijk van het hart vanwege de bloedaanvoer. Zij zeggen, dat de energie van het hart heerst over onze mentale activiteiten en onze emoties. Huidig wetenschappelijk onderzoek heeft tegenwoordig resultaten geboekt die deze theorie ondersteunen. 60 tot 65% van de hartcellen bestaan namelijk uit neuronen. Het hart heeft een eigen zenuwstelsel en kan zo gezien worden als een gespecialiseerd brein dat specifieke informatie verwerkt. Het staat in een open verbinding met de hersenen, produceert zijn eigen neurotransmitters en heeft een eigen geheugen.

De Chinese geneeskunde concludeert dat je mentale gezondheid, de manier waarop je met emoties omgaat en de kwaliteit van je denken, afhankelijk is van de kracht van je hart. En omdat het hart in verbinding staat met alle belangrijke organen, worden deze organen dus ook beïnvloed door de gedachtes en emoties via bloeddruk en hartslag. Welke emotie ook naar boven borrelt, een sterk en regelmatig hart kan het op een goede manier verwerken. Een zwak, week hart zorgt er voor dat emoties rebelleren in het lichaam en dat kan lichamelijke en psychische klachten veroorzaken.

Eén van mijn conclusies na deze kennis is dat de mooie uitspraak die vaak wordt gebruikt voor mindfulness en ontspanning “clear your mind” dus eigenlijk begint bij je hart.

Hoe kun je door middel van yoga werken aan de kracht van je hart?

  1. Allereerst, breng je aandacht daar. Want daar waar aandacht is, daar gebeurt wat.
  2. Een mooie aandachts/ademhalingsoefening die je kunt doen, staat hieronder uitgeschreven.
  3. En door yogaposes te doen die inwerken op het hartchackra en de meridianen van het hart. Zie hier wat voorbeelden. (heb je geen ervaring met yoga, zoek dan in je omgeving naar een ervaren docent om je te begeleiden in de houdingen)

Aandachts/ademhalingsoefening voor het hart
Deze oefening kan overal en op elk moment. Al is het maar voor drie of vier diepe ademteugen!

Ga in een comfortabele pose zitten waarbij je de rug recht kunt houden. In kleermakerszit, lotus, diamantzit… of gewoon op een stoel of liggend op je matje of in je bed.
Sluit je ogen en doorloop het lichaam met je aandacht om zoveel mogelijk te ontspannen. Je gezicht, de kaken, de schouders en zo door tot aan je tenen.
Dan breng je de aandacht naar je hart en je stelt je voor dat, als je inademt, de stroom van zuurstof en prana (de levensenergie) via je hart de longen binnenstroomt. En niet alleen de longen worden gevuld, maar de hele romp, tot diep onderin het bekken. De uitademing stroomt ook via het hart weer naar buiten.
Dan probeer je een langzame en diepe ademhaling te creëren. Dit doe je door de ademteug te tellen. Je telt bv 5 of 6 seconden voor een inademing en dan hetzelfde aantal seconden uit. Continu met de aandacht bij je hart.

Deze oefening kun je doen van 1 minuut tot 10 minuten, zolang jij je er goed bij voelt. Ga het niet forceren, het is de bedoeling dat je ontspannen voelt. Zodra je merkt dat je glimlacht weet je zeker dat je de oefening juist hebt gedaan 🙂

Lees meer over de wetenschap en het hart
http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?i=1143
http://www.heartmathbenelux.com/